Dr. Jakob Jünger

Research Fellow

Chair of Communication Science
Rubenowstraße 3, Room 3.17
Telefone: +49 3834 420 3444
jakob.juengeruni-greifswaldde

Vita

Since 2009
Research fellow at the Chair of Communication Studies, University of Greifswald

2017
PhD in Communication Science. Thesis title: Unclear Publicness. Individuals in Situations between Public and Nonpublic Communication. Supervisors: Prof. Dr. Patrick Donges and Prof. Dr. Klaus Beck.

2012-2017Web and database development  in the project „Germania Sacra. Die Kirche des Alten Reiches und ihre Institutionen“, Göttingen Academy of Sciences and Humanities.

2011-2017
Web and database development  in the project „Edition der naturwissenschaftlichen Schriften Lichtenbergs“, Göttingen Academy of Sciences and Humanities.

2009-2017
Statistical analysis and database development on behalf of the State Research Center for Agriculture and Fisheries M-V, Rostock.

2002-2017
Database development in the project  "The German Inscriptions of the Middle Ages and the Early Modern Age" („Die Deutschen Inschriften des Mittelalters und der Frühen Neuzeit“),  Göttingen Academy of Sciences and Humanities and "German Inscriptions Online" ("Deutsche Inschriften Online"), Academy of Sciences and Literature, Mainz.

2009
Master of Arts in Speech and Communication, University of Greifswald. Thesis title: Active, interactive, hyperactive? User Conceptions in the Media Innovation Discourse.

2005 to 2009
Graduate and student assistant at the Chair of Communication Studies, University of Greifswald.

2005 to 2006
Student assistant at the Department of Philosophy, Chair of Theoretical Philosophy, University of Greifswald.

2005
Bachelor of Arts in Music and Communication Science, University of Greifswald. Thesis title: Multiplayer Online Games.

Since 2002
Professional data analysis and web development in different scientific and nonscientific projects, e.g. in the Digital Humanities.

Teaching experience

Theory

Economy of online communication
Theory of public communication
Metalogic and analytical competence

Methods

Qualitative social science (M.A.)
Quantatitve social science (M.A.)
Automated content analysis (M.A.)
Network analysis (M.A.)
Methods in the field of organizational communication (M.A.)
Rhetoric training

Student research projects

Computational Social Science
Experimental media effects research
Media innovations
Computer-mediated communication in the everyday life
Publications

Jünger, Jakob (2018): Mapping the Field of Automated Data Collection on the Web. Data Types, Collection Approaches and their Research Logic. In: Stützer, Cathleen / Welker, Martin / Egger, Marc (Hg). Computational Social Science in the Age of Big Data. Concepts, Methodologies, Tools, and Applications. Neue Schriften zur Online-Forschung der Deutschen Gesellschaft für Online-Forschung (DGOF). Köln: Halem-Verlag, S. 104-130.

Jünger, Jakob / Schade, Henriette (2018) Liegt die Zukunft der Kommunikationswissenschaft in der Vergangenheit? Ein Plädoyer für Kontinuität statt Veränderung bei der Analyse von Digitalisierung. In: Publizistik, Heft 4, 2018. https://doi.org/10.1007/s11616-018-0457-6 und https://rdcu.be/7XBw

Frankowski, Jens / Dorow, Malte / Juenger, Jakob / Reckordt, Melanie / Schulz, Steffen / Ubl, Claus / Winkler, Helmut (2018): Behaviour, escapement and mortality of female European silver eels within a regulated lowland river draining into the Baltic Sea. In: Fisheries Management and Ecology, first published 11 September 2018, https://doi.org/10.1111/fme.12307

Beck, Klaus / Jünger, Jakob (2018): Soziologie der Online-Kommunikation. In: Schweiger, Wolfgang / Beck, Klaus (Hrsg.): Handbuch Online-Kommunikation. 2. Auflage.  Wiesbaden: Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-18017-1_2-1

Jünger, Jakob (2018): Unklare Öffentlichkeit. Individuen in Situationen zwischen öffentlicher und nichtöffentlicher Kommunikation. Wiesbaden: Springer VS. http://www.springer.com/de/book/9783658188870

Jünger, Jakob / Keyling, Till (2017). Facepager. Version 3.9. An application for generic data retrieval through APIs. Online unter github.com/strohne/Facepager

Frankowski, Jens / Dorow, Malte / Jünger, Jakob / Reckordt, Melanie / Schulz, Steffen / Ubl, Claus  /
Winkler, Helmut (2017): Evaluierung des Wanderverhaltens weiblicher Blankaale in der Warnow. In: Mitteilungen der Landesforschungsanstalt für Landwirtschaft und Fischerei. Heft 58. S. 102-114.

Keyling, Till / Jünger, Jakob (2016): Observing Online Content. In: Vowe, G., / Henn, P. (Hg.): Political communication in the online world: Theoretical approaches and research designs. New York: Routledge, S. 183-200.

Jünger, Jakob / Lorenz, Ingrid (2015): Was ist eigentlich statistische Signifikanz? Eine Comicerklärung. Online unter http://www.jakob-juenger.de/statistikcomic.

Jünger, Jakob (2014): Unklare Öffentlichkeit. Zur Modellierung des Grenzbereichs zwischen Öffentlichkeit und Nichtöffentlichkeit. In: Stark, Birgit / Quiring, Oliver / Jackob, Nikolaus (Hg.): Von der Gutenberg-Galaxis zur Google-Galaxis. Alte und neue Grenzvermessungen nach 50 Jahren DGPuK. Konstanz: UVK, S. 189-206.

Hein, Michael / Jünger, Jakob / Buchstein, Hubertus (2013): Die „EU-Kommissionslotterie“. Eine Simulationsstudie. In: Buchstein, Hubertus (Hrsg.): Die Versprechen der Demokratie. Vorträge auf dem 25. Kongress der Deutschen Vereinigung für Politische Wissenschaft. Baden-Baden: Nomos. S. 191-227. Online unter https://www.nomos-elibrary.de/10.5771/9783845245966-190/die-eu-kommissionslotterie-eine-simulationsstudie.

Donges, Patrick / Jünger, Jakob (2013): Warum sich Öffentlichkeit nicht wertfrei denken lässt. Aviso, 56 (April 2013), S. 10. Online unter https://www.dgpuk.de/sites/default/files/Aviso_56_2013_Web.pdf

Jünger, Jakob / Donges, Patrick (2013): Normativität in den Öffentlichkeitstheorien. In: Karmasin, Matthias / Rath, Matthias / Thomaß, Barbara (Hrsg.): Normativität in der Kommunikationswissenschaft. VS Verlag: S. 151-169.

Holten, Jörg / Jünger, Jakob (2013). Medieninnovationsbewertung, anthropologisch und soziologisch gesehen. In: Felsmann, Klaus-Dieter (Hrsg.): Die vernetzte Welt: Eine Herausforderung an tradierte gesellschaftliche Normen und Werte. kopaed: S. 87-98.

Jünger, Jakob (2012). Hinsehen und Wegschauen. Normative vs. architektonische Regulierung in der Onlinekommunikation. In: Felsmann, Klaus-Dieter (Hrsg.): Medientechnologien vs. Handlungsstrategien. Der Spielraum des Rezipienten. kopaed: S. 73-82.

Jünger, Jakob (2011). Aktiv, interaktiv, hyperaktiv? Nutzerkonzeptionen in
Diskursen zu medientechnischen Innovationen. In: Wolling, Jens / Will, Andreas / Schumann, Christina (Hrsg.): Medieninnovationen: Wie Medienentwicklungen die Kommunikation in der Gesellschaft verändern. UVK, S. 427-443.

Jünger, Jakob / Wehmeier, Stefan (2008). Unternehmensauftritte im Internet: Eine Benchmarkanalyse im Mobilfunksektor. In: Bentele, Günter / Piwinger, Manfred / Schönborn, Gregor (Hrsg.): Handbuch Kommunikationsmanagement. Luchterhand, November 2008. Art.-Nr. 04909.

Reviews

Arne H. Krumsvik, Tanja Storsul (Ed.): Media Innovations. Reviewed by Jünger, Jakob in rezensionen:kommunikation:medien, 18/06/2014, online at http://www.rkm-journal.de/archives/16574

Ackermann, Ulrike (Ed.) (2013): Im Sog des Internets. Öffentlichkeit und Privatheit im digitalen Zeitalter. Frankfurt am Main: Humanities Online. Reviewed by Jünger, Jakob (2014) in Medien und Kommunikationswissenschaft, 62(3).

 

Research Interests
Online Communication
Publicness and Privacy
Computational Social Science
Network Analysis
Media economy
Innovation research
Conference Participation

Unclear publicness: How usual is the unusual? Presentation at ECREA, 7th European Communication Conference. Centres and Peripheries: Communication, Research, Translation. 31.10-3.11. in Lugano.

Public engagement starts at home: How is the day-to-day communication of communication scientists on Twitter connected to the broader society? Presentation at ECREA, 7th European Communication Conference. Centres and Peripheries: Communication, Research, Translation. 31.10-3.11. in Lugano. (gemeinsam mit Birte Fähnrich)

Die Datenbank des Schreckens. Wie brauchbar sind automatisierte Verfahren bei der Analyse von Themenzyklen? Presentation at DGPuK Methodentagung, 12.-14. September 2018 in Ilmenau. (gemeinsam mit Chantal Gärtner)

Mensch vs. Maschine. Zur Verbreitung automatisierter und interpretativer Verfahren in der Social Media Forschung. Presentation at DGPuK Methodentagung, 12.-14. September 2018 in Ilmenau.

Reciprocal Communication on Facebook from the Perspective of Conversational Analysis. Preconference at the Annual Conference of the International Communication Association (ICA), "Comments, Anyone? Multidisciplinary Approaches for Analyzing Online User Comments across News and Other Content Formats", 24.-30. May 2018, San Diego.

Mapping the Field of Automated Data Collection in the Web. Data Types, Collection Approaches and their Research Logic. General Online Research Conference, 15.-17. March 2017, Berlin.

Facepager. Ein Programm zur automatisierten Datenerhebung im Netz. Tagung der Fachgruppe Computervermittelte Kommunikation. Digital Methods. Innovative Ansätze zur Analyse öffentlicher Kommunikation im Internet. 7.-9. November 2013, Vienna.

Unklare Öffentlichkeit. Eine rahmenanalytische Modellierung des Grenzbereichs zwischen Öffentlichkeit und Nichtöffentlichkeit. 58. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft vom 8.-10. May 2013, Mainz.

Little Big Data. An evaluation of the serviceability of automated data collection for the analysis of organizational online-communication. (together with Paula Nitschke). General Online Research Conference, 4.-6. März 2013, Mannheim.

EU-Kommissionslotterie. Computersimulation eines Reformvorschlages (gemeinsam mit Michael Hein und Hubertus Buchstein). 25. Wissenschaftlicher Kongress der Deutschen Vereinigung für Politische Wissenschaft: »Die Versprechen der Demokratie«, Sitzung der Sektion »Methoden der Politikwissenschaft«: »Was wäre wenn: Simulation und kontrafaktisches Denken in der Politikwissenschaft«. 24.–28. September 2012, Tübingen.

Aktiv, interaktiv, hyperaktiv? Nutzerkonzeptionen in Diskursen zu medientechnischen Innovationen. 55. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft, 12.-14. May 2010, Ilmenau.

Affiliations
German Communication Association (Deutsche Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft e.V.) (DGPuK)
German Society for Online Research (Deutsche Gesellschaft für Online-Forschung e.V.) (DGOF)
International Communication Association (ICA)
European Communication Research and Education Association (ECREA)
Alumni Kommunikationswissenschaft Greifswald e.V.